Hidden potential of virtual co-teaching
Abstrakt: Článek se zabývá novou metodou virtuálního co-teachingu. Zasazuje metodu virtuálního co-teachingu do kontextu didaktických metod. Představuje různé kategorie klasického co-teachingového pojetí a vysvětluje obdobné využití nové metody co-teachingu s virtuální složkou. Shrnuje potenciál metody virtuálního co-teachingu, který je příslibem do budoucna. Informuje o výzkumu efektivity virtuální co-teachingové metody, který realizuje tým Univerzity Karlovy, katedry andragogiky a managementu pedagogické fakulty.
Kľúčové slová: didaktické metody, efektivita, potenciál, virtuální co-teaching
Abstract: The article deals with a new method of virtual co-teaching. It places the method of virtual co-teaching in the context of didactic methods. It presents various categories of the classical co-teaching concept and explains a similar use of the new method of co-teaching with a virtual component. It summarizes the potential of the virtual co-teaching method, which is a promise for the future. It informs about the research of the efficiency of the virtual co-teaching method, which is carried out by the team of Charles University, Department of Andragogy and Management of the Faculty of Education.
Key words: didactic methods, efficiency, potential, virtual co-teaching
Úvod
Tým Univerzity Karlovy, katedry andragogiky a managementu pedagogické fakulty pracuje na projektu výzkumu metody virtuálního co-teachingu. Tato nová metoda má slibný potenciál a široké možné uplatnění ve vzdělávání. Účelem našeho článku je seznámení s novou didaktickou metodou virtuálního co-teachingu a nastínění jejího potenciálu. Experimentální výzkum efektivnosti této metody započal v roce 2020 a pokračuje do roku 2022. Výsledkem celého projektu by měla být nejen zpracovaná metodologie zavádění a využívání virtuálního co-teachingu, ale i modelové příklady využití metody ve vzdělávacích organizacích.
Hlavní část
Didaktické metody jsou základními prostředky vzdělávacích cílů. Jejich počátky patrně sahají do vzniku člověka a vyvíjejí se společně s jeho historií. V současné době bychom mohli metody kategorizovat mnoha způsoby. Vhodně je kategorizoval například Mojžíšek (1988, s.90-93) na metody:
- motivační (usměrňující zájem);
- expoziční (zprostředkování učiva);
- fixační (upevňování učiva – opakování a procvičování);
- diagnostické a klasifikační (kontrola, hodnocení).
Na Mojžíška dále navázal Maňák (2003, s. 49) a metody kategorizoval na:
1. Klasické výukové metody
- Metody slovní:
Vyprávění.
Vysvětlování.
Přednáška.
Práce s textem.
Rozhovor. - Metody názorně-demonstrační:
Předvádění a pozorování.
Práce s obrazem.
Instruktáž. - Metody dovednostně-praktické:
Napodobování.
Manipulování, laborování a experimentování.
Vytváření dovedností.
Produkční metody.
2. Aktivizující metody
- Metody diskusní.
- Metody heuristické, řešení problémů.
- Metody situační.
- Metody inscenační.
- Didaktické hry.
3. Komplexní výukové metody
- Frontální výuka.
- Skupinová výuka.
- Partnerská výuka.
- Individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce žáků.
- Kritické myšlení.
- Brainstorming.
- Projektová výuka.
- Učení dramatem.
- Otevřené učení.
- Učení v životních situacích.
- Televizní výuka.
- Výuka podporovaná počítačem.
- Sugestopedie a superlearning.
- Hypnopedie.
My bychom chtěli představit didaktickou metodu virtuálního co-teachingu, která je v Maňákově pojetí součástí komplexní výukové metody a dá se zařadit do frontální výuky s více učiteli, kde aspoň jeden z nich je ve virtuálním prostředí (může se jednat pouze o zprostředkovaný přenos fyzického učitele pomocí ICT nebo opravdového virtuálního učitele). Virtuální co-teaching vychází z klasického co-teachingu, jehož efektivita byla mnohonásobně prokázána. Klasický co-teaching je založen na technikách, které dobře popsal Friend a Cook (2010):
- Jeden učí, druhý pozoruje. Jeden učitel vede výuku ve velké skupině, zatímco druhý shromažďuje akademické, behaviorální nebo sociální údaje o konkrétních studentech nebo skupinách.
- Skupinová výuka. Výuka je rozdělena do tří nesekvenčních částí a studenti jsou rovněž rozděleni do tří skupin. Tyto skupiny rotují mezi třemi místy v rámci učebny, na dvou místech je učí učitelé a na třetím pracují nezávisle.
- Paralelní výuka. Dva učitelé učí paralelně, každý s polovinou třídy. Oběma skupinám studentů se předkládá stejné učivo s primárním účelem diferenciace výuky a dosažení větší angažovanosti studentů.
- Alternativní výuka. Jeden učitel pracuje s většinou studentů, zatímco druhý pracuje pouze s malou skupinou pro lepší vysvětlení, obohacení výuky, vlastní hodnocení, názornější předvádění, korekci znalostí nebo pro jiný účel.
- Týmová výuka. Oba učitelé vedou výuku ve velké skupině a oba jsou přednášející. Mohou představovat opačné názory v debatě nebo se vzájemně doplňovat, ilustrovat různé způsoby řešení problémů a využívat další techniky výuky v páru.
- Jeden učí, druhý asistuje. Jeden učitel vede výuku, zatímco další koluje mezi studenty nabízející individuální pomoc, asistenci či speciální přístup.
Modely co-teachingu jsou zachyceny na obrázku 1. Je zde dobře vidět rozdíl mezi jednotlivými kontexty. Ve virtuálním co-teachingu je situace obdobná. Lze ho implementovat stejnými způsoby jako co-teaching klasický.
Obrázek 1: Modely Co-teachingu dle Frienda a Bursucka (2009, s. 92).
Je ovšem třeba podtrhnout základní premisy, které jsou nutné pro správnou implementaci virtuálního co-teachingu a těmi jsou:
- Dobře zabezpečené technické zázemí (dostatečné rozlišení kamery, rychlost a kvalita přenosu, mikrofony s možností odstranění šumu, výkonný dataprojektor či velká televize aj.).
- Správné postavení virtuálního učitele v prostoru (viditelnost pro všechny studenty; permanentní viditelnost pro učitele, který je přítomen fyzicky; možnost zoomu).
- Dostatečná příprava obou učitelů, připravenost na neobvyklé situace, sladění, příprava scénáře, strategie a cílů výuky.
Při splnění základních premis se virtuální co-teaching může směle zařadit mezi efektivní výukové metody na stejné úrovni efektivity jakou umožňuje klasický co-teaching. Experimentem zkoumajícím skutečnou efektivitu co-teaching se zabývá tým Univerzity Karlovy, katedra managementu a vzdělávání v rámci projektu TAČR1. Výzkum patrně přinese slibné výsledky a virtuální co-teaching by se mohl do budoucna velmi rychle rozvíjet a přinášet zcela nové možnosti. Chtěli bychom poukázat na skrytý potenciál, který v sobě co-teaching má a který by mohl být právě tím hybatelem, který povede k masovému rozšíření této metody v našem školství. Její potenciál lze vystihnout těmito aspekty:
- Metoda odstraňuje bariéry vzdáleností (virtuální učitel může být z jiného města, okresu, jiné školy, i ze zahraničí – zde se nabízí třeba rodilý mluvčí při výuce jazyků).
- Metoda umožňuje zahrnout neučitelské profese, např. odborníky z praxe, vědce, praktiky či studenty, do frontální výuky jako druhé učitele, což vede k snadnému prolínání teorie a praxe.
- Metoda umožňuje plnohodnotnou podporu výukových metod, které jsou lépe realizovatelné ve dvou a více učitelích a které mohou společně tito učitelé efektivně využít (učení dramatem, podporu kritického myšlení pomocí konfrontace dvou učitelů, učení na základě více úhlů pohledu na jeden problém, situační učení aj.).
- Metoda umožňuje studentům či žákům širší možnosti diskuse, což je způsobeno zapojením dvou a více učitelů, kteří dokážou rychleji reagovat na jejich podněty a vzájemně se doplňovat.
- Metoda z principu umenšuje efekt „nudné frontální výuky“. Pokud je hodina dobře připravená, ve scénáři dvou a více učitelů se „stále něco děje“.
- Metoda je velmi silná v kontrolování stavu bdělosti studentů a žáků. Na rozdíl od distanční výuky je právě element fyzicky přítomného učitele rozdílovým faktorem, který zabezpečí okamžitou reakci na změnu soustředění, stavu bdělosti, zájmu všech vyučovaných.
- Metoda je potenciálně možná i s virtuálním učitelem pouštěným ze záznamu, v případě nutnosti, je možné celou virtuální složku jednoduše zaznamenat i pro budoucí využití.
- Metoda je méně nákladná než klasický co-teaching, což ji z hlediska efektivity dává konkurenční výhodu pro budoucí využívání ve vzdělávání.
- Virtuální složka metody se při rozvoji současných ICT neustále zkvalitňuje – kvalita obrazu a hlasu virtuálního učitele; zachycení pohybu v učebně jako zpětná vazba pro virtuálního učitele – možnosti využití například sportovních kamer při zachycování obrazu, kvalita záznamu, zoomování aj.)
- Virtuální co-teaching je schopen do budoucna podporovat i plně virtuální učitele, tedy roboty uzpůsobené jako pomocníky při edukaci.
Je na místě zmínit i některé nedostatky virtuálního co-teachingu, jimiž je například vyšší nákladovost oproti klasické frontální výuce s jedním učitelem. Dále jsou to zejména omezení časové, problematické plánování či nemožnost, v mnoha případech, permanentního virtuálního co-teachingu, a tedy spíše jeho ad-hoc využití. Přesto všechno si myslíme, že virtuální co-teaching má velký potenciál a do budoucna dojde k jeho rozvoji díky kombinaci jeho dominantních výhod pro studenty, žáky a učitele. Virtuální co-teaching se také může stát efektivnějším spojovatelem mezi teorií a praxí na mnoha školách či ve vzdělávacích organizacích. V neposlední řadě pak může být právě rozdílovým atraktorem při výběru škol samotnými budoucími studenty, zejména ve středním a vysokém školství.
Závěr
Experimentální výzkum metody virtuálního co-teachingu má před sebou druhou část práce, tou je bezpochyby vyhodnocení všech již proběhlých experimentů, potvrzení či vyvrácení hypotéz o efektivitě této metody a přípravě ucelené metodologie zavádění a využívání virtuálního co-teachingu. O výsledcích budeme čtenáře informovat v dalších navazujících článcích.
Autor: PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Autor vydal publikácie venujúce sa talent managementu a využívání ICT ve vzdělávání.
Zoznam bibliografických odkazov
FRIEND, M.P. a W.D. BURSUCK, 2009. Including Students with Special Needs: A Practical Guide for Classroom Teachers: MyEducationLab Series. Pearson. ISBN 9780205571062. Dostupné také z: https://books.google.de/books?id=3GcjSgAACAAJ.
FRIEND, Marylin a Lynne COOK, 2010. Interactions: Collaboration skills for school professionals (6th ed.). Columbus. Merrill: OH. ISBN 978-0137152056.
MAŇÁK, Josef, 1990. Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: PdF MU. ISNB 80-210-0210-7.
MOJŽÍŠEK, Lubomír, 1988. Didaktika: teorie vzdělání a vyučování. Didaktika: teorie vzdělání a vyučování / Lubomír Mojžíšek; Univerzita J.E. Purkyně v Brně, Fakulta filozofická [online]. [cit. 2021-02-05].
VETEŠKA, Jaroslav., KURSCH, Martin., SVOBODOVÁ, Zuzana., TURECKIOVÁ, Michaela a PAULOVČÁKOVÁ, Lucie, 2020. Longitudal co-teaching projects – scoping review. 17th International Conference On Cognition And Exploratory Learning In Digital Age. pp. 115-123. ISBN 978-989-8704-22-1.
1Výzkumný tým KAMV v rámci projektu TAČR – Nová metoda vzdělávání pro 21. století: Virtual-Co-Teaching, č. projektu TL03000133. Více Veteška a kol. (2020).