Proceedings of the 8th International Adult Education Conference 11-12 December 2018 Prague, Czech Republic
Vzdělávání dospělých 2018 – transformace v éře digitalizace a umělé inteligence: sbornik z 8. mezinarodni vědecke konference Vzdělavani dospělych 2018 konane v Praze 11. a 12. prosince 2018.
Adult Education 2018 – transformation in the era of digitization and artificial intelligence: proceedings of the 8th International Adult Education Conference, 11-12th December 2018, Prague, Czech Republic.
Obsah / Table of Contents
Úvodní slovo editora
A Message from the Editor in Chief
Jaroslav Veteška
Paradigma „Vzdělávání 4.0“ v eře digitalizace a globalizace
Paradigm „Education 4.0“ in the era of digitization and globalization
Jaroslav Veteška, Martin Kursch
Docilita dospelých – skrytý potenciál v ére umelej inteligencie
Adult docility – the hidden potential in the era of artificial intelligence
Ivan Pavlov, Zuzana Neupauer
Rozvoj spôsobilostí doktorandov vo svetle medzinárodných trendov vo vede a spoločnosti
Development of doctoral competencies in the light of international trends
in science and society
Beata Kosova
Možná úskalí při vzdělávání dospělých pro prostředí, společnost a Průmysl 4.0
Possible pitfalls in adult education for the environment, society and Industry 4.0
David Ullrich, Eva Ambrozova, Jiři Koleňak, Vratislav Pokorny
Rozvoj metakognitívnej regulácie v jazykovom vzdelávaní dospelých
Development of metacognitive regulation in language education of adults
Nina Kozarova, Gabriela Petrova
Flipped learning, digital storytelling as the new solutions in adult education and school pedagogy
Łukasz Tomczyk, Solomon Sunday Oyelere, Angel Puentes, Gloria Sanchez-
Castillo, Darwin Munoz, Burcu Simsek, Ozgur Yaşar Akyar, Giyasettin Demirhan
Blockchain technology and gamification – conditions and opportunities for education
Solomon Sunday Oyelere, Łukasz Tomczyk, Nacir Bouali, Agbo Friday Joseph
Teachers’ University Net of Training – how to develop teachers’
digital skills
Nataliia Demeshkant, Katarzyna Potyrała, Karolina Czerwiec, Joanna Markowska
Transverzální kompetence klíčových pracovníků vzdělávacích organizací
Transversal competences of key staff of educational organizations
Michaela Tureckiova
Možnosti rozvoje transverzálních kompetencí ve vzdělávání na univerzitách
Possibilities of transversal competences development in education
at universities
Jana Marie Šafrankova
Možnosti poradenstva pre učiteľov v SR
Counselling Possibilities for the Teachers in the Slovak Republic
Soňa Karikova, st.
(Ne)využívání e-learningových nástrojů při realizaci programů
celoživotního vzdělávání na veřejné vysoké škole
The (non-)use of e-learning tools in lifelong learning programmes realisation
at a public university
Petr Adamec
Professional-pedagogical competence of university teachers as viewed
by students and academic staff
Milan Chmura
Adult education programs for public sector leaders in the 21st century
Vzdelavacie programy pre lidrov verejneho sektora v 21. storoči
Soňa Karikova, ml.
Teórie transformácie súčasnej vzdelanostnej spoločnosti
Theory of transformation of the current educational society
Igor Kominarec, Edita Kominarecova
Kompetencie sociálneho pedagóga v ére globálnych problémov spoločnosti
Competence of the social pedagogue in the era of global
society problems
Nadežda Krajčova
E-koučing a e-mentoring v rámci vzdelávania dospelých
E-couching and e-mentoring in adult education
Slavka Krasna, Silvia Barnova
Motivace k účasti na dalším neformálním vzdělávání
Motivation to participate in other non-formal education
Ľubomir Kubinyi
Trendy v digitalizaci metod vzdělávání
Trends in digitization of education methods
Martin Kursch
Analýza strategií a záměrů rozvoje vysokých škol v České republice a Velké Británii
Analysis of strategies and intentions of university development in the Czech Republic and Great Britain
Lucie Paulovčakova
Řízení kvality na střední odborné škole v Dolním Sasku
Quality Management at the Lower Saxony Vocational School
Roman Liška
Rozvoj a význam transverzálnych kompetencií v kontexte globalizácie (Koncept edukačnej sociálnej práce – východiská)
The development and importance of transversal competency in the context
of the globalisation (Concept of educational social work – background)
Maria Machalová
Překážky resocializace v penitenciární praxi z hlediska psychologie a andragogiky – výsledky longitudinálního výzkumného šetření
Obstacles to resocialization in penitentiary practice in terms of psychology
and andragogy – results of longitudinal research study
Slavomil Fischer, Jaroslav Veteška
Teoretická východiska a strategie pro konceptualizaci Vzdělávání 4.0 pro oblast vzdělávání a učení dospělých
Theoretical background and strategies for conceptualization Education 4.0 for adult education and learning
Josef Malach
Selected aspects of motivating adults to learn
Anna Marianowska
Podpora interdisciplinárneho prístupu v ďalšom ekonomicko-manažérskom vzdelávaní absolventov vybraných neekonomických zdravotníckych študijných odborov
Supporting Interdisciplinary Approach in Further Economics and Managerial Education of Graduates from Selected Non-economic Health Service Field of Study
Marta Matulčikova
Efektivizácia edukačného procesu v kontexte sociálnych sietí
Efficiency of educational process in the context of social networks
Lenka Pasternakova
Kritická reflexia vo vzdelávaní dospelých Rómov z marginalizovaných
Komunít
Critical reflection in the education of adult Roma from marginalized communities
Ivana Pirohova, Marek Lukač
Využití multivariační analýzy ve výzkumu organizační kultury Armády České republiky – předpoklad dalšího rozvoje personálu
Application of multivariate analysis in research of organizational culture in the
Army of the Czech Republic – prerequisite of further development of personnel
Radomir Saliger, Eva Kozakova, Jiři Hodny
Model andragogického poradenstva
Model of adragogical vocational consultancy
Martin Schubert
Dôležitosť etických kompetencií lektora ďalšieho vzdelávania
The importance of the lecturer‘s ethical competences in further education
Michaela Skupa
Sociální desirabilita a emoční dovednosti začínajících pracovníků pomáhajících profesí
Social desirability and emotional skills of beginning workers in helpinging professions
Jiři Škoda, Pavel Doulik
Potřeby učitelů v kontextu rozvoje inkluzivního vzdělávání
Teachers’ needs in the context of inclusive education development
Zdeněk Svoboda, Ladislav Zilcher
Perspektivy přírodovědného vzdělávání u učitelů v kontextu
mezinárodních výzkumů
Perspectives of science education in teachers in the context
of international research
Jiři Škoda, Jan Tirpak
Rozvíjení přírodovědné gramotnosti u žáků základních škol v kontextu mezinárodních výzkumů jako prostředek zvýšení zájmu o stadium přírodovědných oborů
Development of scientific literacy in elementary school pupils in the context of international research as a means of increasing interest in the study of natural sciences
Jan Tirpak, Michal Slavik
Motivácia a postoj dospelých ku vzdelávaniu na Slovensku – dynamická výzva digitálneho sveta
The motivation and attitude of adults toward education in Slovakei
– the dynamic challenge of the digital world
Viola Tamašova, Ladislav Boc
Možné přístupy v přípravě a vzdělávání – kompetence vojenských profesionálů-leaderů
Possible approaches in training and education – competencies of military
professionals-leaders
David Ullrich
Poradenstvo profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov
Guidance on professional development of pedagogical staff
Marian Valent
Možnosti využití mobilních aplikací jako podpory při vzdělávání
The possibilities of using mobile applications as a support in education
David Vaněček, Michaela Tureckiova
Marginalizácia ako predmet poradenstva v kariére učitela
Marginalization as a subject of carreer advisory for teachers
Barbora Vaňek, Michaela Sladkayova, Katarina Krejčikova
Specific features of e-learning for teachers as speaking examiners in the new concept of the maturita exam in Czechia
Dana Vicherkova
Řízené profesní vzdělávání v organizaci jako součást adaptace pracovníků na technologické změny
Managed professional education in an organization as part of employee adaptation to technological changes
Jiři Vronsky
‘New adulthood’ in the context of the dynamic development of modern
technologies and the digitization of society
Zuzanna Wojciechowska
Sociální distance učitelů vůči osobám se znevýhodněním
Social distance of teachers towards people with disability
Ladislav Zilcher, Zdeněk Svoboda
Riziká digitálnej demencie u seniorov – realita či mýtus?
Risks of digital dementia in the elderly – reality or myth?
Beata Balogova
Edukačná paradigma socioterapie
The educational paradigm of sociotherapy
Beata Balogova, Martin Hamadej, Miriama Šarišska
Analýza sebevzdělávacích stylů mladších dospělých a starších dospělých
Analysis of self-learning styles of younger adults and older adults
Ivan Bertl
Intentions of middle-aged people concerning the use of the Web 2.0
technology in their life
Ewa Dębska
EPALE – a virtual learning community (?). The experience of building
a virtual international learning community
EPALE – virtualni učebni komunita (?). Zkušenosti s budovanim virtualni
mezinarodni učebni komunity
Monika Gromadzka
Pozitívna edukácia a potencionality človeka pre budúcnosť
Positive education and potentialities for the future
Jana Hanuliakova, Daša Porubčanova
Specifika dalšího profesního vzdělávání farmaceutických pracovníků
v České republice
Specific features of further professional education of pharmaceutical workers
in the Czech Republic
Josef Bittner
Learning centers for sustainable building – supposed project
Vzdělavaci centra pro udržitelnou vystavbu – projektovy zaměr
Tomaš Majtner
Editor: Jaroslav Veteška (ed.)
Vzdělávání dospělých 2018 – transformace v éře digitalizace a umělé inteligence: sbornik z 8. mezinarodni vědecke konference Vzdělavani dospělych 2018 konane v Praze 11. a 12. prosince 2018.
Adult Education 2018 – transformation in the era of digitization and artificial intelligence: proceedings of the 8th International Adult Education Conference, 11-12th December 2018, Prague, Czech Republic.
Vydavatel: Česka andragogicka společnost/Czech Andragogy Society, 2019
Praha/Prague
www.candrs.cz
ISBN 978-80-906894-4-2
ISSN 2571-3841 (Print)
ISSN 2571-385X (On-line)
Príloha | Veľkosť |
---|---|
Sbornik_vzdelavani_doslelych_2018.pdf | 13.22 MB |